Amazon weinig succes met huismerken


Na het analyseren van 23.000 producten heeft Marketplace Pulse vastgesteld dat de eigen merken van Amazon niet beter worden verkocht dan de producten aangeboden bij derden.

Al een lange tijd heerst er angst bij fabrikanten en externe verkopers zoals webshophouders dat het aanbieden van producten op een marktplaats nadelig zou kunnen uitpakken. Deze angst berust vooral op de gedachte dat de marktplaats dezelfde producten makkelijk voor minder kan aanbieden en dat de marktplaats, zoals Amazon, de eigen merken kan voortrekken en die beter adverteerd.

Ondanks dat deze angsten wellicht niet ongegrond zijn hebben consumenten zich nu negatief uitgesproken over veel Amazon eigen merk producten. Consumenten geven zelfs aan dat Amazon’s huismerk vaak “flops” zijn.

Marktplaats als uitbreidingsstrategie voor webshops

Veel webshophouders stellen zichzelf inmiddels de vraag of het aanbieden van hun producten op een zogenoemde online marketplace als Bol.com of Amazon de juiste stap voorwaarts is. Om tot een passend antwoord te komen zijn er veel overwegingen te maken. Het is dan ook belangrijk om de voor- en nadelen van een online marketplace goed in het vizier te hebben.

Overwegingen voor webshophouders

Een van de meest genoemde voordelen van het aanbieden van producten op een online marketplace is het gemak: er hoeft geen traffic gegenereerd te worden, geen zoekmachine optimalisatie worden toegepast, geen betaalmethodes worden geïntegreerd  of transactionele emails worden gemaakt. Daarbij kan listen van producten op een online marketplace ook de ideale manier zijn om gemakkelijk een nieuwe markt aan te boren. Dit wordt vaak gebruikt door webshops die een sterke lokale positie bemachtigd hebben en internationaal willen groeien.

Nadelen van online marketplaces kan merk vervaging zijn. Online marketplaces zijn gemaakt om de consumenten te voorzien van een ‘one-stop-shop’. Hierdoor ontstaat een loyaliteit van klanten aan de ervaring op een marketplace, en minder loyaliteit aan een bepaald merk. Ook legt de klant geen customer journey af waarbij de klant in contact komt met de waardes van de verkoper en het merk. Er is minder vrijheid voor de verkoper om merkwaardes over te brengen omdat de marketplace zich aan regels houdt om het shoppen voor consumenten zo efficiënt mogelijk te maken.

Daarnaast is producten verkopen op een online marketplace natuurlijk niet gratis. In bijna alle gevallen wordt er een commissie gerekend over de verkopen die je maakt. Dit kan bij sommige marketplaces oplopen tot een commissie van maar liefst 25%. Dus ondanks dat er minder kosten worden gemaakt op bijvoorbeeld SEO optimalisatie of het trekken van bezoekers is de commissie zeker iets om in de overwegingen mee te nemen.

Meer informatie over online marketplaces is te vinden in de Webshopovername kennisbank

bron | 22-03-2019